Klasika, kapitola I. – č. 2, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)
Fotografie ze série Klasika tvoří cca 70 černobílých fotografií, které vznikly v období 2001-2004 klasickou fotografickou technikou na celuloidový film panoramatického formátu, bez digitální manipulace.
Snímky jsou řazeny do čtyř kapitol. První tři zahrnují záběry převážně z České republiky, také z Paříže, Berlina, Mnichova, Kodaně a Itálie. Čtvrtá kapitola je pracovním výběrem fotografií z New Yorku.
Čas, dějiny, realita, fikce, paměť a věrohodnost záznamu momentu v daném čase jsou hlavními motivy série. Na první pohled běžné téma jsem chtěla zpracovat z jiného úhlu pohledu. Zajímalo mě, do jaké míry je možné přimět mechanické oko fotoaparátu zaznamenat realitu současnosti pohledem jakoby z jiné historické doby.
Projekt je zamýšlen jako knižní publikace. Jako bychom listovali knihou neznámého data a zároveň svojí vlastní pamětí, nikoliv tou individuální, ale tou kolektivní.
Klasika, kapitola I. – č. 2 Čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 3, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 4, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 5, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 6, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 7, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 9, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 10, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 11, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 12, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 13, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 14 Čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 15, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 16, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 17, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 18, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 19, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 20, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 21, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 22, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 23, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 24, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 25, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola I. – č. 26, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola II. – č. 27, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola II. – č. 28, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola II. – č. 29, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola II. – č. 30, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola II. – č. 31, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola II. – č. 32, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola II. – č. 33, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola II. – č. 34, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola II. – č. 35, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola II. – č. 36, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola II. – č. 37, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola III. – č. 38, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola III. – č. 39, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola III. – č. 40, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola III – č. 41, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola III. – č. 42, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola III. – č. 43, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola III. – č. 44, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola III. – č. 45, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola III. – č. 46, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola III. – č. 47, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola III. – č. 48, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola III. – č. 49, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola III. – č. 50, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola III. – č. 51, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola III. – č. 52, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola III. – č. 53, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola III. – č. 54, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola III. – č. 55, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola III. – č. 56, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola IV. – č. 57, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola IV. – č. 58, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola IV. – č. 59, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola IV. – č. 60, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola IV. – č. 61, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola IV. – č. 62, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola IV. – č. 63, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola IV. – č. 64, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola IV. – č. 65, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola IV. – č. 66, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola IV. – č. 67, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola IV. – č. 68, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)Klasika, kapitola IV. – č. 69, čb fotografie, 10.5×24.5 cm (40×50 cm)
Celé tři roky – mezi léty 2001 až 2004 – připravovala Alena Kotzmannová rozsáhlý cyklus fotografií, který pojmenovala Klasika. Černobílé panoramatické fotografie evokují blíže nespecifikovanou minulost. Jejich atmosféra a motivy připomínají třicátá léta, při bližším pohledu z detailů odvodíme, že fotografie nejsou historické, ale současné. Zvláštní optiky bylo dosaženo nejen volbou motivů, ale i užitím starého fotoaparátu. Sama autorka svůj záměr přibližuje takto: „Zajímalo mě, do jaké míry je možné mechanické oko fotoaparátu přimět nahlížet současnost pohledem jiné historické doby.“ Zachycené výjevy rekapitulují oblíbený repertoár meziválečných fotografů: život kolem řeky, podvečerní město, inženýrské stavby a továrny, mosty a komíny, zdi a dvory, postavy při zábavě a sportu. Situace i nálada nám jsou něčím důvěrně známé, i když nedokážeme přesně určit čím. Postavy na fotografiích by mohly být našimi prapředky, ale nemůžeme si přesně vzpomenout na jejich jména a osudy. „Jako bychom listovali knihou neznámého data a zároveň svojí vlastní pamětí, ovšem nikoliv tou individuální, ale kolektivní“, doplňuje Kotzmannová.
Celý soubor obsahuje téměř sedmdesát fotografií v několika oddílech, z nichž je v Galerii Rudolfinum z prostorových důvodů vystaven jen jeden. Jeho tématem jsou zázraky všedního dne, obrazy a situace z předměstského života, které dokáží svou obyčejnost povýšit na neopakovatelný okamžik hlubokého vcítění do okolní reality. Oddíl předznamenává koník na špici cirkusového stanu a předválečná ikona – ve tmě svítící neon bílé labutě na stejnojmenném obchodním domě. Konfrontace dvou neskutečných zvířat v nebi vyvolává nostalgickou atmosféru levného kouzla, ale i střízlivé zjištění: Cirkusový mág může naše sny poznat a pojmenovat, ale daleko spíše si je naplníme v obchodě. Jednotlivé snímky cyklu jsou provázány řadou souvislostí, které připomenou básnické asociace vyvolané procházkou městem. Řada pouličních světel ve tmě se promění v zářící náhrdelníky za výkladní skříní; staré potrubí na oprýskaném domě zase vnímáme jako šperk zdobící opadanou fasádu. Kotzmannové se podařilo zachytit tajemné světlo městských dvorů, míst dětských her i objevování malých životních zázraků, odlesků neuchopitelného, vyššího světa, které si budeme pamatovat po zbytek života. Celý oddíl navozuje tichou euforii na cestě z pouti, kdy se pod dojmem prožitého odpoledne svět náhle stává jednou velkou atrakcí, úchvatnou podívanou, jejíž kód se nám konečně podařilo rozluštit.
Tomáš Pospiszyl (Z katalogu výstavy Imprese, Galerie Rudolfinum, 2005)
Site-specific installation for the library of The Czech Center in New York City, 2006. In 70 book covers were shown all photographs from The Classic series.Site-specific installation for the library of The Czech Center in New York City, 2006. In 70 book covers were shown all photographs from The Classic series.