Blízká tma
1999-2000
fotografická serie, č/b fotografie na plátně v plastové adjustaci

Photo

Alena Kotzmannová je představitelkou konceptuálně zaměřeného fotografování,  které se v Čechách v posledních letech utěšeně rozvíjí. Kotzmannová zachycuje zdánlivě obyčejné, ze svého okolí vytržené výjevy,  které poté skládá do komponovaných celků nebo nechává naplno zaznít působivé skladbě jednotlivých snímků. Její fotografie jsou vzdáleny jakékoliv pozdější manipulaci. I když mohou zobrazené situace a předměty působit neskutečným dojmem, cítíme z nich bezprostřední dotyk se současným světem. Běžné předměty a prostředí se na těchto fotografiích stávají sdělnými metaforami pro subtilní pocity a nálady, stávají se jazykem fantastické a subjektivní prózy.

A.K. své snímky zvětšuje na fotografické plátno, které je nataženo na dřevěném rámu,
neboť má jistou potřebu konfrontace se světem malířství. Dále pracuje s formáty, které nejsou ve fotografii standardní. Neobvyklá je také povrchová úprava těchto snímků, které jsou zabalené do poloměkké plastové fólie, která jednak chrání citlivý povrch fotoplátna, ale také z těchto fotografií činí doslova „balíček“ servírovaný divákovi v jiné a daleko agresivnější formě, než obvyklé instalační manýry fotografických výstav.

Trojici fotografií ( Nádraží střed, Někdo ti volá, Čerpací stanice ) spojuje jednak jejich noční, tajuplný charakter, předměty jen nesměle vystupují z neproniknutelné černi. Na každé z fotografií je zachycen pár, dvojice podobných či stejných předmětů, přesto jsou více než čímkoliv jiným dokumentem lidského osamocení. Není také náhodou, že na fotografiích vidíme technické a průmyslové výrobky, útržky ze současného velkoměsta. Místo toho, aby nás k sobě dopravní prostředky přibližovaly, tak nás od sebe spíše vzdalují, lampy veřejného osvětlení jen znásobují okolní tmu a opuštěné telefony jsou věčnou připomínkou všech těch, kteří nám nezavolali.

Tomáš Pospiszyl / II.Zlínský salón mladých, 2000